Soya - Contact  
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten met soja Zelf tempeh maken

Calciumverrijking van Sojamelk

Zuivelproducten zoals melk en kaas voorzien in de Westerse landen de grootste hoeveelheid calcium. In de Westerse landen wordt sojamelk steeds populairder. Natuurlijke sojamelk bevat slecht 200 mg calcium per liter, wat ongeveer 6 keer minder is als in koemelk. Daarom verrijken de meeste sojamelkproducenten hun product met calcium, meestal 1200 mg calcium per liter, wat overeenkomt met het natuurlijk calciumgehalte van koemelk. Hierdoor vermijden ze de discussie over het optimale niveau van calciumverrijking omdat koemelk wordt beschouwd als een traditionele bron van calcium. Nochtans, hebben verschillende studies aangetoond dat een hogere opname van melk en calcium uit melk met een hoger risico van osteoporose wordt geassocieerd.
De "Harvard Nurse Health Study", die ongeveer 57.000 vrouwen impliceerde, toonde aan dat vrouwen die het meeste calcium uit zuivelproducten verbruikten bijna twee keer zoveel heupbreuken kregen in vergelijking met vrouwen die het minste calcium uit zuivelproducten ontvingen.

Calciumbronnen voor Calciumverrijking

De meeste producenten van sojamelk gebruiken tricalciumfosfaat als calciumbron. Andere calciumbronnen zijn calciumcarbonaat en plantaardige calcium uit zeewier (Lithothamnium Calcareum). Bovendien kan het calciumgehalte van het water dat tijdens de productie van sojamelk gebruikt wordt ook van invloed zijn. Het calciumgehalte van drinkwater of bronwater ligt tussen 0 mg/L en 600 mg/L.

Opneembaarheid van Calcium in Sojamelk

Een studie door Robert Heaney en collega's met als titel Bioavailability of the Calcium in Fortified Soy Imitation Milk, with some Observations on Method (2000, American Journal of Nutrition) vond dat calcium in sojamelk, verrijkt met tricalciumfosfaat, 25% minder opneembaar was dan calcium in koemelk. Een andere studie door Yangdong Zhao met als titel Calcium Bioavailability of Calcium Carbonate Fortified Soy Milk is Equivalent to Cow's Milk in Young Women (2005, The Journal of Nutrition) vond dat sojamelk, verrijkt met calciumcarbonaat, dezelfde opneembaarheid van calcium had dan koemelk en een hogere opneembaarheid dan sojamelk verrijkt met tricalciumcarbonaat. De lagere opneembaarheid van calcium uit tricalciumfosfaat komt waarschijnlijk van het fosfaat, dat zich bindt met calcium in de darm. Sojamelk bevat stoffen zoals isoflavoon en fytinezuur die calciumabsorptie kunnen beïnvloeden. Sommige studies hebben aangetoond dat isoflavonen de oestrogeenreceptoren in de darm stimuleren en de calciumopname verhogen, terwijl andere studies dergelijk effect niet konden aantonen. Fytinezuur is gekend om zijn negatieve invloed op calciumabsorptie maar de gehaltes (minder dan 0.01%) in sojamelk zijn zo laag dat ze waarschijnlijk geen invloed hebben.

Commentaren

Voeg uw commentaar toe

Name


Email (optioneel)


Titel


Commentaar


Code:
Vul de anti-spam code in 6192