Soya - Contact  
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten met soja Zelf tempeh maken

Sojaconsumptie leidt tot opmerkelijke verbetering bij metabool syndroom

Dit blijkt uit een Iranees-Amerikaans klinisch onderzoek bij postmenopauzale vrouwen die lijden aan het metabool syndroom. De studie is gepubliceerd in het toonaangevende American Journal of Clinical Nutrition.

Het metabool syndroom, ook wel insulineresistentie syndroom of syndroom X genoemd, kenmerkt zich door een combinatie van obesitas, insulineresistentie, hoge bloeddruk en verstoorde bloedlipiden. Het is vaak een voorbode van cardiovasculaire aandoeningen en diabetes type 2. In België lijdt naar schatting een kwart van de 55-plussers aan het metabool syndroom. De onderzoekers van de Harvard School of Public Health en de Universiteit van Teheran rekruteerden voor hun onderzoek 42 postmenopauzale Iraanse vrouwen met het metabool syndroom. In de studie stond het DASHdieet (dietary approaches to stop hypertension) centraal, een bloeddrukverlagend dieet rijk aan groenten, fruit, volkoren producten en magere zuivelproducten.
De vrouwen in deze gerandomiseerde cross-over studie dienden 24 weken het DASH-dieet te volgen: acht weken het standaard dieet (met één portie rood vlees per dag), acht weken het dieet in combinatie met sojaeiwit (30 gram per dag i.p.v. de portie rood vlees) en tenslotte acht weken in combinatie met sojanoten (geweekte en gebakken sojabonen - 30 gram per dag). Tussen de verschillende dieetcombinaties was steeds een washout periode (4 weken) met een gebruikelijk dieet voorzien. Vervanging van vlees door soja bleek te leiden tot opmerkelijke verbeteringen van verschillende parameters van het metabool syndroom. In vergelijking met het DASH-dieet met vlees, bleek het DASH-dieet in combinatie met soja gepaard te gaan een significante verbetering van het onder controle houden van de bloedsuikerspiegels. Ook de insulineresistentie verbeterde, wat de kans op het ontwikkelen van diabetes vermindert. Bovendien stelden de onderzoekers significant lagere gehaltes aan totaalcholesterol en LDL-cholesterol vast.

Enkele praktische tips voor mensen met het metabool syndroom:
  • Hou je gewicht onder controle! Een gewichtsverlies van 5 tot 10% is wenselijk.
  • Kies voor een gezonde, hartvriendelijke voeding. Dierlijke producten vervangen door een plantaardig alternatief op basis van soja is een eerste stap in de goede richting.
  • Stop met roken. Net zoals bij hart- en vaatziekten is roken ook bij het metabool syndroom een belangrijke co-risicofactor.
  • Neem voldoende lichaamsbeweging. Als volwassene zou je minstens 30 minuten per dag moeten bewegen.
Bron: Azadbakht L, Kimiagar M, Mehrabi Y et al. Soy inclusion in the diet improves features of the metabolic syndrome: a randomized crossover study in postmenopausal women. Am J Clin Nutr 2007;85:735-41.

Commentaren

Voeg uw commentaar toe

Name


Email (optioneel)


Titel


Commentaar


Code:
Vul de anti-spam code in 6206