Soya - Contact  
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten met soja Zelf tempeh maken

Soja-isoflavonen stimuleren botopbouw

Ongeveer 50% van de Europese vrouwen boven de 55 jaar wordt geconfronteerd met osteoporose, in de volksmond ook botontkalking genoemd. Uit een recent artikel in het toonaangevende European Journal of Clinical Nutrition blijkt dat isoflavonen de botopbouw significant stimuleren en de afbraak fors verminderen. Soja bevat deze isoflavonen van nature. Osteoporose komt frequent voor. In Europa krijgt ongeveer de helft van alle vrouwen te kampen met botontkalking.

Sinds 1966 is er een groot aantal studies verricht naar de relatie tussen isoflavonen uit soja en botontkalking. Het toonaangevende European Journal of Clinical Nutrition publiceerde hierover onlangs een artikel. In een meta-analyse werden negen interventiestudies onder de loep genomen met in totaal 432 gezonde deelnemers, allen vrouwen tussen 51 en 63 jaar, waarvan geen enkele vrouw reeds werd behandeld voor osteoporose. Deze vrouwen kregen in de onderzoeken ofwel isoflavonen uit soja, ofwel een placebo toegediend. Vervolgens werd gekeken naar het effect hiervan op botopbouw en botafbraak. De onderzoekers concluderen dat isoflavonen de botopbouw significant stimuleren en de afbraak fors verminderen. Men stelde een positief effect vast op de botten, zowel bij studies met een hoge inname van isoflavonen (meer dan 90 mg per dag) als bij studies met een lagere inname (minder dan 90 mg per dag). Een dagelijkse inname van 90 mg isoflavonen komt overeen met een consumptie van 800 tot 1200 ml sojamelkproducten per dag.
Osteoporose voorkomen, is niet alleen een zaak van ouderen. Het gaat iedereen aan. Bent u jonger dan 30, dan is het belangrijk om sterke botten op te bouwen. Indien u ouder bent dan 30 jaar, is het belangrijk om uw botten stevig te houden en het verlies van botmassa tot een minimum te beperken.

Voldoende lichaamsbeweging

Denk hierbij aan elke vorm van beweging waarbij de botten worden belast: wandelen, tuinieren, joggen, tennissen, (rol)schaatsen, dansen, touwtje springen,... Hoe meer de botten belast worden, hoe sterker ze blijven.

Voeding

Gebruik calciumverrijkte sojaproducten: de isoflavonen uit soja kunnen botontkalking helpen vertragen. Voldoende calciuminname is eveneens belangrijk. Vitamine D speelt ook een rol bij het behoud van gezonde botten: Vitamine D wordt aangemaakt in het lichaam onder invloed van zonlicht. Zorg ervoor dat je regelmatig in de buitenlucht komt.

Bron: Ma D.F, et al, Soy isoflavone intake inhibits bone resorption and stimulates bone formation in menopausal women: meta-analysis or randomized controlled trials, European Journal of Clinical Nutition (2007) 1-7.

Commentaren

Voeg uw commentaar toe

Name


Email (optioneel)


Titel


Commentaar


Code:
Vul de anti-spam code in 9887