Soya - Contact  
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten met soja Zelf tempeh maken

Waarom drinken we melk?

Vanaf onze kindertijd worden we geleerd dat melk gezond is en dat we zuivel nodig hebben voor onze calciumbehoefte. Maar steeds meer studies bewijzen dat melk niet zo gezond is en het drinken van melk wordt verbonden met heel wat ziektes. Waarom blijven we dan nog melk drinken? Wat zegt de zuivelindustrie zelf? Op een zuivelsite (ikkantegeneenstootje.be) lezen we: "Iedereen wil oud worden, maar niemand wil zich oud voelen. Vandaar dat men vaak nu al investeert in later. Dat doen we voor ons pensioen, waarom dan ook niet voor onze gezondheid? Door elke dag melk te drinken, bijvoorbeeld. Want melk is van nature een goede leverancier van essentiële voedingsstoffen en draagt op verschillende vlakken bij tot een goede gezondheid. Wie dus elke dag voldoende melk drinkt, kan nu én later tegen een stootje." Op welke vlakken melk bijdraagt tot een goede gezondheid staat op die site nergens vermeld! Wel verwijzen ze steeds naar de essentiële voedingsstoffen, waarschijnlijk calcium. Maar verschillende studies tonen aan dat calcium in zuivel ons niet beschermt tegen botontkalking, zelfs integendeel.

Hier zijn enkele redenen om geen melk of zuivel te consumeren:
  • Melk is ook een oorzaak van malabsorptiestoornissen (2), kan een oorzaak zijn van juveniele diabetes (3) en kan prostaat en testiculaire kanker bevorderen (4).
  • Voorlopige studies tonen aan dat insulineafhankelijke diabetes mellitus bij kinderen wordt geassocieerd met de inname van koemelk voor het spenen. Antistoffen die we aanmaken tegen koemelkeiwit zouden onze pancreascellen, die insuline produceren, aanvallen. Verder onderzoek wordt gedaan om te verklaren wat de relaties zijn en welke de rol van de genen zijn om deze auto-immune reactie uit te lokken (5).
  • De consumptie van zuivel zijn gecorreleerd met hartaandoeningen (6).
  • Melk en vele bestanddelen uit melk (botervet, melkproteïne, calcium van melk en riboflavine) stonden positief in relatie met coronaire hartziekten en mortaliteit voor alle 40 bestudeerde landen (7).

Referenties

(2) Shils et al. Modern Nutrition in Health and Disease. Williams and Wilkins. Baltimore, Maryland. 1999. pg. 1506
(3) Gerstein. Cow's Milk Exposure and Type 1 Diabetes Mellitus - A critical overview of the clinical literature. Diabetes Care. January 1994 17(1):13-19.
(4) Davies et al. Adolescent milk, dairy product and fruit consumption and testicular cancer. British Journal of Cancer. August 1996 74(4):657-60.
(5) Martin et al (1991). Milk proteins in the etiology of insulin dependent diabetes mellitus. Annals of Medicine, 23, 447-452.
(6) A Survey of Mortality Rates and Food Consumption Statistics of 24 Countries, Medical Hypothesis 7:907-918, 1981
(7) Circulation 1993; 88(6):2771-2779

Commentaren

Nederlandstalige informatie over melk.

Zijn er ook bronnen over informatie over melk in het Nederlands? Zo ja, kunt u mij dan titels e.d. doorgeven. Ik ben nl. erg geinterresseerd in waarom melk niet goed is, en vooral in de bronnen, onderzoeken e.d.

P.S. jullie hebben een hele goede informatieve website!!!
Bedankt!!
Tamari - 15/12/2004

Nederlandstalige informatie over melk.

Ik ken spijtig genoeg geen Nederlandse of Belgische onderzoeken over mogelijk negatieve gezondheidseffecten van zuivel. Dit kan ook moeilijk omdat de universiteiten en andere wetenschappelijke instellingen afhankelijk zijn van sponsoring van de zuivelindustrie.

Ook de zuivelindustrie zelf twijfelt! Het Productschap Zuivel schrijft: "De opbrengst van de heffing afzetbevordering zuivel dient ter financiering van de in 2000 gestarte public relations activiteiten van het Nederlands Zuivelbureau, die tot doel hebben zuivelproducten in Nederland zodanig te positioneren dat de consument zuivel gezond, betrouwbaar en op verantwoorde wijze geproduceerd acht."
Dus als de consument zuivel maar gezond ACHT.
Rob - 15/12/2004

Hummmm...

Hetzelfde kan ongetwijfeld beweerd worden van de soja industrie, die grotendeels in Amerikaanse handen is. Monsanto, een toch niet zo onverdacht bedrijf, levert genetisch gemanipuleerde soja bonen. Ze hebben een heel groot belang in de soja industrie. Ze ruïneren ook jaarlijks enkele honderden boeren door ze voor de rechtbank te vervolgen voor het onwetend verbouwen van volgende generaties genetisch gemanipuleerde bonen zonder daarvoor licenties aan Monsanto te betalen. Als ik er persoonlijk moet voor kiezen de plaatselijke melkerij of Monsanto te vertrouwen, kan je wel raden waar ik voor kies, zeker?
Wim - 22/02/2005

Monsanto doet vooral in gentech mais naar mijn weten.


DeNatuur - 23/02/2005

Melkproducten zijn gezond, volgens Visie

Dit bericht heb ik naar CM gestuurd naar aanleiding van een artikel in Visie, waarin ze met de regelmaat van de klok melkproducten promoten:

Uw artikel "Wat weet je over melk?" van Nele Verheye heeft me gechoqueerd omdat het vol onwaarheden staat. Melkproducten zijn helemaal niet gezond, noch voor kinderen, noch voor volwassenen. Eigenlijk moeten op melkproducten, net zoals tabaksproducten, een waarschuwing staan dat ze de gezondheid kunnen schaden. Wetenschappelijke studies brengen de consumptie van zuivelproducten in verband met een verhoogd risico op heel wat ziektes, waaronder diabetes type 1, kanker, acné, multiple sclerose en botontkalking. Op vraag kan ik je heel wat referenties van artikels uit medische publicaties bezorgen.

"Alleen kinderen moeten veel melk drinken". FOUT
Dit is inderdaad fout, want kinderen moeten niet veel melk drinken.

"Vrouwen hebben sneller last van zwakke botten dan mannen" . JUIST
Dit is inderdaad juist, maar heeft niets met melk te maken, wel met geslachtshormonen (estrogen). Wetenschappelijke studies tonen aan dat mensen die meer melk drinken juist een verhoogd risico vertonen op botontkalking!

"Plantaardige melk is gezonder dan gewone melk". FOUT

Hier beweert Nele dat sojamelk (ik weet niet waarom ze dat ontwijkend "plantaardige melk" noemt) geen goed alternatief is omdat dit te weinig calcium, vitamine B2 en vitamine B12 bevat. Sojamelk die je in alle supermarkten vindt bevat bijna steeds toegevoegd calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Verder bevat sojamelk isoflavonen die juist een gunstig effect hebben op de gezondheid van onze botten.

"Een gezonde voeding bevat zonder melk voldoende calcium". FOUT

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium is 800 mg. Het is inderdaad moeilijk om deze hoeveelheid calcium op te nemen zonder zuivelproducten te consumeren. Maar hoe komen ze aan die 800mg? Natuurvolkeren consumeren slecht 300 mg calcium per dag en hebben gezonde botten. Moet de dagelijkse hoeveelheid calcium dan niet verlaagd worden naar 300 mg? Nele vermeldt dat vlees de opname van calcium vermindert. Dat klopt, maar dit geldt voor dierlijk eiwit in het algemeen, dus ook voor melkeiwit.

Ik zou het appreciëren indien Visie haar lezers op een objectieve manier informeert.
Rob - 15/03/2013

Melkproducten zijn gezond, volgens Visie

En dit was het antwoord van hun persdienst: "Wij danken u voor uw reactie en legden ze voor aan dokter Elise Rummens, preventie-arts CM. Melk is een hoogwaardig product en behoort tot onze dagelijkse voeding. Daarmee volgt CM de aanbevelingen op van het VIGeZ (Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie) en de Hoge Gezondheidsraad."
Rob - 17/03/2013

Geitemelk

Koemelk is dus ongezond. Nu beweren sommigen dat geitemelk prima is. Klopt dat?
Wim - 01/05/2014

Geitenmelk

Geitenmelk is in ieder geval minder ongezond dan koemelk omdat het minder lactose bevat. Verder geeft geitenmelk minder allergisch reacties omdat het minder caseïne alpha 1 becat. Geitenmelk is ook rijker aan oligosacchariden die helpen om een gezonde darmflora op te bouwen. IN ander woorden, geitenmelk lijkt meer op moedermelk. Maar moedermelk wordt toch ook alleen maar gedronken door baby's?
Shaun - 01/05/2014

Soja-kaas niet lekker!

Sinds kort probeer ik soja-producten als vervanging van zuivel omdat ik voortdurend last heb van slijm en snot-ophoping. De caseïne in de zuivel schijnt daar verantwoordelijk voor te zijn.
Ik heb de soja-melk (van Alphro) al geprobeerd: vind ik lekker met ontbijtgranen, koud of warm met nesquick, maar in de koffie gaat het een beetje schiften. Yoghurt is ook nog best lekker, vooral als er een vruchtensmaakje is toegevoegd.
Maar... vandaag kocht ik een paar plakjes soja-kaas bij de natuurwinkel die als 'Gouda' moesten smaken. Nou, ik heb ze geproefd en, vies dat het is! Volstrekt geen smaak behalve dat het verschrikkelijk zurig is! Ik heb een paar happen genomen en nog steeds is het niet lekker. Wat ben ik blij dat ik nog een stukje geitenkaas in huis heb om die vieze soja-kaassmaak te vergeten.
Edina - 18/12/2016

Melk goed voor haargroei?

ik heb een puber in huis en die is nu in haar fase van dingen opzoeken. Ze heeft nu haar tot net boven haar schouders en ze wil nog langer haar. Het is al flink gegroeit sinds haar laatste knipbeurt maar nu wil ze ?cht lang.
Ze las op internet dat je veel calcium moet binnenkrijgen en daarom best veel zuivelproducten binnenkrijgt. Maar mijn vraag was dan: Hoeveel mag zo'n meisje van 14 drinken op een dag zodat het nog redelijk en gezond blijft?
Scarle - 25/08/2018

Melk goed voor haargroei?

Dat de inname van extra calcium de haargroei zou bevorderen is ons onbekend. Waar haal je die informatie? Voor haargroei zijn bepaalde voedingstoffen, vooral eiwitten en vitamines, belangrijk. Een tekort hiervan kan de haargroei belemmeren, maar een teveel zal het haar niet sneller doen groeien.
Rob - 25/08/2018

Melk goed voor haargroei?

Scarle, je dochter zal er nooit last van krijgen, maar bij mannen verhogen calcium en zuivelproducten wel het risico op prostaatkanker. Spijtig dat er aan sojamelk ook veel calcium wordt toegevoegd, een beetje minder had beter geweest...
Laure - 25/08/2018

Voeg uw commentaar toe

Name


Email (optioneel)


Titel


Commentaar


Code:
Vul de anti-spam code in 9625