Soya - Contact  
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten met soja Zelf tempeh maken

Gezondheidsvoordelen van soja

Het valt niet meer te ontkennen dat soja vele gezondheidsvoordelen heeft. Deze gezondheidsvoordelen zijn hoofdzakelijk afkomstig van de hoge kwaliteit van de sojaproteïnen en van de isoflavonen genisteïne en daidzeïne. Dit zijn de belangrijkste gezondheidsvoordelen van soja:

Soja helpt tegen osteoporosis

Natuurlijke sojaproducten bevatten niet veel calcium maar toch kan de consumptie van soja helpen om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan. Verscheidene studies bewijzen dat soja isoflavonen (stoffen die op oestrogenen lijken) een potentieel positieve uitwerking hebben op het behoud van de botdichtheid. Een recente studie door Pan Wei toonde aan dat de inname van voedingssupplementen op basis van soja-isoflavonen resulteren in een significante verhoging van bot mineraal dichtheid bij vrouwen[1].
Ook de soja-eiwitten kunnen onze botgezondheid helpen verbeteren. Het is bekend dat voeding rijk aan dierlijke eiwitten meer calciumverlies via de urine veroorzaken dan plantaardige eiwitten. Verder zijn vele commerciële sojaproducten, zoals sojamelk, verrijkt met calcium. Ook tofu bevat veel calcium, afkomstig van het coagulant calciumsulfaat.

Soja verlicht de symptomen van de menopauze

Epidemiologische studies tonen aan dat Aziatische vrouwen minder last hebben van opvliegers en nachtelijk zweten in vergelijking met Westelijke vrouwen. De symptomen van de menopauze worden veroorzaakt door lage oestrogeengehaltes. Na de menopauze stoppen de eierstokken met de productie van oestrogenen. Dat heeft verschillende gevolgen zoals opvliegingers, nachtelijk zweten, en op langere termijn een verhoogd risico op osteoporose en op hart- en vaatziekten. De oestrogenen spelen een belangrijke rol in de controle van de lichaamstemperatuur. Tijdens de menopauze kan deze rol gedeeltelijk worden overgenomen door de soja isoflavonen. De consumptie van soja kan dus worden gezien als een natuurlijke vorm van vervangende hormonentherapie.
Wat is menopauze?

Soja vermindert het risico op hartkwalen

In landen waar sojaproducten een belangrijk deel uitmaken van de dagelijkse voeding komen er minder gevallen van cardiovasculaire ziekten voor. Onderzoeken brengen naar voren dat de soja kan helpen om hartkwaal te verhinderen, door het cholesterolgehalte te verlagen en aderverkalking te verminderen. Deze gezondheidsvoordelen zijn ook hoofdzakelijk afkomstig van de soja isoflavonen. Het soja isoflavoon genisteïne kan de flexibiliteit van de bloedvaten verhogen.

Soja verlaagt het risico op sommige kankers

Verscheidene studies wijzen erop dat een regelmatige opname van soja kan helpen om hormoon-afhankelijke kankers zoals borstkanker, prostaatkanker en baarmoederkanker te voorkomen.

Soja is zeer voedzaam

Sojaproducten zoals tofu, tempeh en sojamelk zijn zeer rijk aan proteïne. Deze proteïne is van zeer uitstekende kwaliteit omdat het alle essentiële aminozuren bevat. De aminozuren van soja combineren zeer goed met de aminozuren van graangewassen. Soja is daardoor een zeer belangrijk voedingsmiddel voor veganisten. Verder is soja is een goede bron van lecithine en vitamine E. Deze natuurlijke antioxidanten verhinderen de oxidatie van het LDL cholesterol. Soja is tevens rijk aan magnesium, dat een belangrijke rol uitoefend op de gezondheid van de beenderen, het hart en de slagaders.

Referenties

[1] Systematisch onderzoek van voedingssupplementen op basis van soja-isoflavonen op osteoporose bij vrouwen. Asian Pacific Journal of Tropical Medicine. 2012 Mar;5(3):243-8.

Commentaren

groot gezin en sojavoeding

Toevallig ben ik tijdens het surfen op deze site gekomen en ik ben behoorlijk onder de indruk :o van de gezondheidsvoordelen die geboden worden door de regelmatige consumptie van sojaproducten. Rest mij een vraag. Ik ben moeder van 4 -de oren van je hoofd etende- kinderen :) en leef van een bijstandsuitkering. Bij mijn weten zijn sojaproducten behoorlijk prijzig. Heeft iemand er ervaring mee om sojavoeding te integreren in een evenwichtige voeding, waarbij economisch denken en een beperkt budget centraal staan?
syntaxje - 18/07/2009

groot gezin en sojavoeding

Sojaproducten zijn gezond maar zijn inderdaad ook duur, waarschijnlijk omdat de omzet nog niet voldoende groot is en de productie- en marketingkosten verdeeld moeten worden over een beperkt volume. Hopelijk zullen de prijzen spoedig dalen!
Als je zelf sojamelk, tofu en tempeh maakt zijn sojaproducten juist heel goedkoop en tevens lekkerder. Maar dan moet je er wel wat voor over hebben!
Bv.
(1) 100 g sojabonen bevat 2x meer proteïne dan vlees maar kost 5x minder; per hoeveelheid proteïne is soja zelf 10x goedkoper.
(2) voor 1 lt sojamelk heb je ongeveer 100 g sojabonen nodig= 0.20 EUR.
Johan - 24/07/2009

Vrouwelijke hormonen in soja!

Onlangs hoorde ik dat in soja aanwezige stoffen (die lijken op vrouwelijke hormonen) schadelijk kunnen zijn voor ongeboren mannelijke kinderen.
Weet jij hier meer van?
Is het beter om als zwangere vrouw geen soja te eten maar andere bonen en noten voor de eiwitverstrekking?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Met vriendelijke groeten,
Meline
Meline - 12/03/2010

Vrouwelijke hormonen in soja!

Hierover bestaan zich inderdaad wilde geruchten.
Sojabonen bevatten isoflavonen die een zekere milde hormonale werking uitoefenen omdat ze erg veel gelijken op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Aan deze isoflavonen worden heel wat gezondheidsbevorderende eigenschappen toegewezen:
- verminderen kans op sommige kankers
- zijn anti-oxydant
- verminderen menopauzeklachten
- verminderen cholesterol in het bloed
- hebben gunstig effect op de botten.

Omdat isoflavones zo sterk gelijken op oestrogeen wordt de fantasie van vele mensen geprikkeld. Er wordt dan beweerd dat mannen er borsten van krijgen, dat meisjes te vlug volwassen worden, ....
Deze negatieve gevolgen zijn nog niet wetenschappelijk aangetoond. Bevolkingsgroepen die veel sojaproducten consumeren, zoals Aziaten, verkeren in goede gezondheid en hebben geen problemen met de 'voortplanting'.
We bevelen niet aan om zuivere isoflavonen (te koop as preparaten of pillen) te gebruiken. Dit is te veel van het goede, is onnatuurlijk en kan misschien tot negatieve effecten leiden.
Rob - 14/03/2010

Interessante website over soja

Mijn kleinzoon van 3 weken is nu overgegaan op soyavoeding. Mijn jongste kreeg het ook. Toen was er niet zo makkelijk aan te komen. De soyaflesvoeding mocht zij niet, er zat nog te veel toevoegingen in. Uit de pakken mocht ze het ook niet, er zat altijd wel iets in wat ze niet verdragen kon. We vonden een drogist bereid om pakken uit oostenrijk of zwitserland te importeren. Die pakken bevatte enkel alpenwater met gemalen soyabonen met een beperkte houdbaarheid. Duur!!! En niets vergoed krijgen. Tegenwoordig is dat allemaal anders. Ik ben benieuwd welke recepten ik allemaal tegen kom!
Silvia - 07/05/2010

Soja behoort tot gezonde voeding!

Volgens gezondheid.rubriek.nl is dit de Top-10 van gezonde voeding:
1. Broccoli bevat een ruime hoeveelheid vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium. Broccoli bevat ook de stof sulforafaan die bacteriedodend werkt en een gunstige werking heeft bij de remming van kanker. De stof wordt ook gevonden in spruitjes.
2. Citrusvruchten bevatten een grote dosis vitamine C en bioflavonoiden, een krachtige antioxidant die beschermt tegen kanker, hart- en vaatziekten en ontstekingen. Verder zorgt de pectine het cholesterol op peil te houden.
3. De allicine in knoflook helpt de bloeddruk verlagen en verbetert de bloedsomloop en cholesterolniveau. Bij regelmatig gebruik verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Knoflook werkt ook nog antiviraal en antibacterieel zodat je minder kans hebt op verkoudheden.
4. Rode peper, chilipeper of cayennepeper bevat veel antioxidanten, die beschermen tegen hart- en vaatziekten, kanker en voortijdige veroudering. Bovendien zorgt de stof genaamd capsaïcine, die voor de hete, pittige sensatie zorgt. Hierdoor worden de hersenen aangezet tot het aanmaken van endorfinen, een soort natuurlijke pijnstiller, om het brandje te blussen. Wat zorgt voor een prettig gevoel. Verder wordt de maag aangezet tot het produceren van stoffen die helpen tegen maagzweren.
5. Rode en blauwe druiven, meer dan witte, bevatten antioxidanten die krachtiger zijn dan vitamine C en E. Blauwe druiven bevatten ook nog een phytochemical die de verkalking en verstopping van de aderen tegengaat.
6. Vis als zalm, makreel, forel, sardines en haring bevatten stoffen die het bloed verdunnen, de bloeddruk verlagen en helpen te beschermen tegen hart- en vaatziekten. De ontstekingremmende werking helpt bovendien bij gewrichtspijn en pijnlijke menstruaties.
7. Soja producten zoals tofu, soja saus en tempeh zijn rijk aan phyto-oestrogenen, die beschermen tegen problemen in de menopause, endometriose, borstkanker en prostaatkanker. Soja beschermt ook tegen hartziekten en osteoporose.
8. Groene thee maar ook de zwarte thee is rijk aan antioxidanten en verminderen daardoor het risico op sommige vormen van kanker. Men gaat er van uit dat als je meer dan vier koppen drinkt je de kans op een hartaanval met de helft verkleint en de kans op hoge bloeddruk vermindert. Naar de invloed van groene thee op de gezondheid is nog niet alles bekend en wordt nog onderzoek gedaan.
9. Tomaten bevatten krachtige antioxidanten die beschermen tegen hart en vaatziekten en sommige vormen van kanker, in het bijzonder prostaatkanker. Tomaten hebben bovendien een positieve werking op de ogen, in het bijzonder bij het achteruitgaan van het zicht van dichtbij.
10. De yoghurtproducten die met melkzuurbacteriën worden gemaakt bevatten gezonde stoffen voor een goede werking van maag en darmen. Yoghurt kan ook een positieve werking hebben op de schimmelinfectie Candida albicans, voedsel allergie en het immuun systeem in het algemeen.
Gast - 12/04/2014

Hoeveel soja is gezond?

Wat ik graag wilde weten is:
- hoeveel gram soja/dag nog gezond is en;
- indien de behoefte groter is dan gezond is, wat je daaraan kan doen.
Jan - 20/08/2016

Hoeveel soja is gezond?

Een dagelijkse hoeveelheid sojaproducten dat overeenkomt met ongeveer 25 g soja-eiwitten heeft een cholesterol verlagend effect. Bij deze hoeveelheden krijg je ook ongeveer 80 mg isoflavonen. Deze hoeveelheden soja-eiwit kan je vinden in bv. 1 liter sojamelk, 125 g tempeh of 300 g tofu. Soja moet echter deel uitmaken van een evenwichtige en gezonde voeding (groenten, fruit, noten, peulvruchten,...). Meer dan 25 g soja-eiwtten per dag lijkt ons teveel van het goede en past niet in een evenwichtige voeding. De gezondheidsbevorderende effecten van soja wordt nog versterkt indien soja gebruikt wordt ter vervangen van dierlijke eiwitten, zoals vlees of zuivelproducten. Dierlijke eiwitten bevorderen juist osteoporosis en hart- en vaatziekten.
Hildegard - 20/08/2016

Biologische soja

Goedenavond, Ik lees hier heel veel goeds over soja maar nergens lees ik dat het dan verstandig is om biologische soja te kopen in welke vorm dan ook. Niet biologische soja wordt elders geproduceerd met ontzettend veel bestrijdingsmiddelen en is hoogstwaarschijnlijk genetisch gemanipuleerd. Iets wat je niet in je lichaam wenst. Verder een zeer informatieve website. Op dit moment ben ik sojayoghurt aan het maken met het recept van deze website :-)
Anita - 26/11/2016

Voeg uw commentaar toe

Name


Email (optioneel)


Titel


Commentaar


Code:
Vul de anti-spam code in 8887