soja
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Reviews Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten

RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   InloggenInloggen 
mung bonen
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
   Soya.be Forum Index -> Vragen over soja
Auteur Bericht
Johan

Geplaatst: Sun Oct 09, 2005 10:22 pm 
Reageer met quote

Hi B.de Jong,

Voor zover ik weet zijn mungbonen geen sojabonen. Mungbonen worden vooral geteeld om er kiemen van te maken. Deze worden dan meestal als sojakiemen verkocht.

Groetjes,
Johan

Mie

Geplaatst: Mon Jan 09, 2006 3:05 pm 
mung bonen
Reageer met quote

Johan, mung bonen kunnen dus perfect gekiemd worden, net als zaden, klopt dit? Ik ben een fervent kiemster, maar ik dacht dat gedroogde bonen zich daar niet toe leenden? Ik heb ook een hele zak mung bonen, gekocht in een opwelling, zonder echter te weten hoe ze klaar te maken...

Gast

Geplaatst: Mon Aug 03, 2009 1:11 pm 
Reageer met quote

Als je mung-bonen kiemt, ja het kan met gedroogde.....krijg je taug? !!

JO

Geplaatst: Wed Sep 23, 2009 11:56 am 
Mungbonen
Reageer met quote

Hallo,

Kwam toevallig jullie onderwerp tegen omdat ik ook in een opwelling een zak mungbonen heb gekocht. Ik hoorde dat je ze gerust een tijd in het water kunt laten staan maar tot mijn grote verrassing begonnen ze allemaal te groeien. Ik kwam er pas een aantal dagen later achter dat dat tauge bleek te zijn. Nu heb ik een pot met bonen die nog in het water stonden en waar hele korte steeltjes aan zitten en een kop waarbij het water was opgedroogd waarbij de steeltjes van de onderste mungbonen al bijna 3 cm zijn. Het lijkt nog niet echt op de tauge die in de winkel ligt. Wat moet ik bij beiden doen om tauge te verkrijgen? Of kan dat niet meer? Heb ik al te lang gewacht? En kan je bij de tauge ook de boon eten? Of is dat niet gezond?

Rob

Geplaatst: Wed Sep 23, 2009 9:10 pm 
Reageer met quote

Mungbonen mogen alleen in het begin (de eerste 8 uur) ondergedompeld worden in water om te weken. Daarna moeten ze regelmatig gespoeld en gedraineerd worden. Onder water kunnen de kiemen niet goed groeien, wegens gebrek aan zuurstof. Het enige wat je nu kan doen is de mungbonen elke 12 uur spoelen en draineren. Trouwens, het zal nooit lukken om zelf kiemen te kweken die even groot zijn zoals in de winkel.

Wat bedoel met boon? Die twee oorspronkelijke lobben? Die worden nooit verwijderd en worden dus mee opgegeten. Wel moet tauge gekookt of gebakken worden voor consumptie.

JO

Geplaatst: Sun Sep 27, 2009 12:38 pm 
Reageer met quote

Bedankt!
Ik bedoelde inderdaad de 2 lobben. Ik heb namelijk ooit gehoord dat je bonen niet zomaar mag eten, maar ze eerst goed moet koken. Omdat sommigen er echt nog als boon uitzien waarbij de tauge nog niet lang is wist ik niet of dat veilig is om te eten. Weet je hoe lang de tauge moet zijn voor je het kan eten?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
   Soya.be Forum Index -> Vragen over soja  
Pagina 1 van 1
Soja berichten - Copyright ©2012, Soya.be