soja
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Reviews Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten

RegistreerRegistreer  ProfielProfiel   InloggenInloggen 
gebruik van rauwe sojascheuten
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
   Soya.be Forum Index -> Soja en gezondheid
Auteur Bericht
Hilde Vanderlinden

Geplaatst: Mon Apr 18, 2005 11:40 am 
gebruik van rauwe sojascheuten
Reageer met quote

Ik gebruik geregeld tauge. Ik had graag geweten of het nu wel of niet schadelijk is om tauge rauw te gebruiken in bv. salades. Ik vermoed wel dat ivm met eventuele salmonelabesmetting enkel superverse tauge kan worden gebruikt. Voor andere toepassingen spoel ik hem steeds met kokend water.
graag uw advies

Hilde Vanderlinden
Wijnegem, BelgiŽ

Hildegard

Geplaatst: Tue Apr 19, 2005 10:28 pm 
Reageer met quote

Sojascheuten kunnen inderdaad besmet zijn met bacteriŽn, maar dit geldt ook voor verse of zelfgemaakte sojascheuten. Het is toch aan te bevelen om sojascheuten eerst even te koken, dit verhoogt tevens de voedingswaarde.

Gast

Geplaatst: Thu May 14, 2009 9:27 pm 
Reageer met quote

ik heb maar een vraagje, maar hoe verhoogd de voedingswaarde als je de tauge kookt?Dit lijkt mij zo onlogisch...

Rob

Geplaatst: Fri May 15, 2009 11:23 am 
Reageer met quote

Sojaproducten worden steeds gekookt voor consumptie om anti-nutrionele componenten te denatureren en zo de verteerbaarheid van eiwitten en de opname van mineralen te verbeteren. Wel zal door het koken van de sojascheuten het vitaminegehalte verminderen.

Maar de voornaamste reden om sojascheuten te koken is om de pathogenen af te doden. Bij een recent VWA-onderzoek in Nederland was 2% van de kiemgroenten in de winkels besmet is met Salmonella. In de VS werd in maart 2009 nog alfalfakiemen van een bepaald merk van de markt genomen nadat 120 mensen ziek werden van een salmonella besmetting.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
   Soya.be Forum Index -> Soja en gezondheid  
Pagina 1 van 1
Soja berichten - Copyright ©2012, Soya.be