Soya - Contact  
Soja  -  Informatie over soja en sojaproducten
Home Sojaproducten Gezondheidsvoordelen Nieuws Recepten met soja Zelf tempeh maken

Afslanken met soja

Obesitas is een belangrijke risicofactor voor diabetes, hart-en vaatziekten, hoge bloeddruk en andere condities die algemeen worden aangeduid als het metaboolsyndroom. De snelle toename van obesitas kan alleen worden gestopt door een dramatische verandering in leefgewoonten, zoals meer bewegen en een betere voeding.

Studieresultaten

Experimenten met dieren tonen aan dat soja-eiwit of isoflavonen kunnen bijdragen om obesitas en diabetes te helpen voorkomen. Ze tonen aan dat de consumptie van soja-eiwit door knaagdieren hun lichaamsgewicht, vetmassa, cholesterol en triglyceriden doen dalen [1]. Al in 1996 vonden Japanse onderzoekers dat soja-eiwit nuttig kunnen zijn voor de vermindering van zwaarlijvigheid [2]. Ratten met overgewicht die gevoed werden met soja-eiwit in plaats van caseïne vertoonden na 3 weken een lager gewicht. Studies met mensen bewijzen dat soja-eiwit een gunstig effect heeft op cholesterol en tri-glicerides, maar het effect op afslanken is minder overtuigend. Anderson vond dat de vervanging van melkeiwit door soja-eiwit bij zwaarlijvige vrouwen inderdaad resulteerde in meer gewichtsverlies, maar dit resultaat was niet statistisch significant [3]. De meeste van deze klinische studies waren echter kleinschalig en sterk beperkt in de tijd. Meer lange termijn studies met een groot aantal zwaarlijvige patiënten zijn nodig om de eventuele afslankende rol van soja te bevestigen.

Vermindering van verzadigingsgevoel door soja-eiwit

Maar waarom wordt soja-eiwit dikwijls gebruikt in supplementen voor gewichtsverlies? Het is algemeen bekend dat inname van eiwit onze eetlust onderdrukt. Herbalife bijvoobeeld maakt veel gebruik van soja-eiwitten als belangrijkste ingrediënt in hun populaire maaltijdshakes en -repen. Er is veel discussie onder wetenschappers en op fora over welk eiwit (soja-eiwit, caseïne of wei-eiwit) het beste is om af te afslanken. We wachten nog op een consensus.

Referenties

[1] "De rol soja-eiwit bij overgewicht." Int J Med Sci. 2007 Feb 26;4(2):72-82.
[2] "Soja-eiwit onderdrukt de lever lipogene enzym genexpressie in Wistar vette ratten." J Nutr. 1996 Feb;126(2):380-8.
[3] "Gewichtsverlies en veranderingen van vetten bij lage-energie-diëten: vergelijkend onderzoek tussen op melk en op soja gebaseerde vloeibare maaltijdvervangers." J Am Coll Nutr. 2005 Jun;24(3):210-6.

Commentaren

soja in Herbalife producten

ik ben distributeur van Herbalife producten. Via een klant van mij werd aan mij de vraag gesteld of de soja (oa in de shakes) on- of gefementeerd was. Ik wist daar geen antwoord op. Daarom ben ik met deze vraag naar Herbalife gegaan. Deze antwoordde dat de alle soja welke in Herbalife gebruikt wordt: ONgefementeerd is. Als je dan leest op Google wat daar de nadelen van zijn, dan is dat schrikbarend! Dit verontrust mij zeer. Ik heb Herbalife nu de vraag gesteld, waarom zij dit in hun producten gebruiken en niet de gefementeerde soja, welke veel gezonder is. Ik wacht op het antwoord.
Jan van der Zon - 24/05/2014

soja in Herbalife producten

Wat is er verkeerd met niet gefermenteerde sojaproducten? In tegenstelling tot wat dikwijls beweerd wordt consumeren Aziaten vooral ongefermenteerde sojaproducten zoals tofu en sojamelk.
Rob - 24/05/2014

sojamelk en afvallen

ik gebruik al jaren sojamelk, maar kan je dit gewoon blijven gebruiken als je af wilt vallen omdat ik las dat er wel suiker in zit en de variant zonder suiker vind ik echt niet lekker en ik hoorde ook dat soja je schildklier zou vertragen? ik weet niet goed of ik er doormee moet gaan en gewone melk lust ik niet.
Simone - 21/12/2014

sojamelk en afvallen

In sojamelk wordt dikwijls suiker toegevoegd, maar niet zo veel. Zo bevat Alpro Nature maar 2,5% suiker. Sojamelk met een smaakje zoals banaan, chocolade of vanille bevat een pak meer suiker. Je kunt de variant zonder suiker nemen en zelf op smaak brengen met zoetstoffen en een beetje zout. Sojamelk kan de schildklier vertragen indien jou inname van jodium ontoereikend is.
Rob - 21/12/2014

Atkins en glutenvrij brood

Ik ben een atkins diëter, maar mis toch wel mn stukje brood in de morgen. Nu heb ik al wel fijnlijntje brood ontdekt, maar liever wil ik het zelf gaan bakken. In Fijnlijntje zit ook sojameel verwerkt en dit zorgt voor een veel lager koolhydraat gehalte in het brood. Kunnen jullie mij uitleg geven over hoeveel koolhydraten er ongeveer in jullie glutenvrij brood zit. Bij Voorbaat dank, Sietske
Sietske - 18/12/2016

Atkins en glutenvrij brood

Het glutenvrij brood bevat ongeveer 40% zetmeel, wat vergelijkbaar is met gewoon brood. Alhoewel soja geen zetmeel bevat zijn er andere ingrediënten, zoals maizena, dat juist meer zetmeel bevat.
Lisa - 18/12/2016

Atkins en glutenvrij brood

Hallo Sietske, sinds 5 dagen Atkins ik ook en ik vroeg me af waar jij je producten koopt (of woon je niet in België). Ikzelf woon in Frankrijk, maar ga af en toe familie opzoeken in België dus als ik in België fijnlijntje of bakpoeder of zo zou kunnen kopen dan zou me dat stukken gekoper uitvallen ...bedankt!
Slakje - 18/12/2016

Proteïnendieet

Zijn de soja / soya producten goed te gebruiken bij een proteïnen dieet? Er zijn redelijk vaak veel koohydraten aan toegevoegd heb ik het idee. En heeft u eventueel suggesties hoe in het dieet te integreren?
Barbara - 14/07/2018

Proteïnendieet

Omdat sojabonen veel proteïnen bevatten (40% ) en slechts weinig verteerbare koolhydraten zijn ze zeer geschikt om gebruikt te worden in een proteïnendieet (bv. Atkinsdieet). Afgeleide sojaproducten zoals tempeh, tofu, soja-eiwit en sojamelk zijn van nature ook koolhydratenarm, tenzij suikers worden toegevoegd zoals in sojamelk en sommige soja-eiwitmengsels. Je kunt ongezoete sojamelk (bv Alpro ongezoet) gebruiken en eventueel zelf aanzoeten met zoetstoffen. Tempeh kan je gebruiken als gezonde vleesvervanger. Zuiver soja-eiwit kan je toevoegen in dranken, yoghurt, brood, soep, etc.
Rob - 14/07/2018

Voeg uw commentaar toe

Name


Email (optioneel)


Titel


Commentaar


Code:
Vul de anti-spam code in 8399